Vestergård10

Vestergård10 er for dig, som godt kunne tænke sig et år mere, inden du tager dit uddannelsesvalg.

Vestergård10 er et trygt sted med lyse lokaler og et hyggeligt pausemiljø, hvor der er tætte relationer mellem klassekammerater og lærere.

Gennem dit skoleforløb frem til 9. klasse har du måske oplevet udfordringer enten faglige, personlige eller sociale, som har vanskeliggjort at blive parat og afklaret til dit næste skridt på din uddannelsesvej eller beskæftigelse.

Vestergård10 vil du opleve, at vi kan støtte dig i din videre udvikling frem mod dit mål gennem fire fokusområder: Din vej til det gode uddannelsesvalg, faglig fordybelse, linjefag og et stærkt fællesskab.

Det er uanset om du skal erhvervsvejen, gymnasievejen eller noget helt andet.

Du får individuel vejledning, brobygning og mulighed for erhvervspraktik.

Det er med til at gøre dig klogere på uddannelses- og arbejdslivet og give dig et bedre grundlag for at træffe det gode uddannelsesvalg for dig.

UU-vejleder

Anders Loch

Mobil: 41856157

E-mail: alo@aarhus.dk

Sådan kan du se, at der er særlig fokus på faglig udvikling på Vestergård10:

• Faglig træning: Fire dage om ugen er der et fagligt bånd med fokus på træning af læsning, skrivning og matematik. Der er mulighed for at vælge at have fokus på ”Dansk som andet sprog”.
    • Varieret og praksisfaglig undervisning: Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem traditionel og alternativ undervisning, hvor du har mulighed for at afprøve andre måder at være og lære på.
    • Flere voksne: Du vil opleve, at der er to lærere i flere af timerne, således det er muligt at få mere hjælp og guidning.
    • Særlige behov: Vi arbejder systematisk med at understøtte dig, som har behov for særlig understøttelse i samarbejde med fx læsevejleder, ungecentret og mentorordningen.
    • Øget samarbejde: Vi har et tæt samarbejde med ungdomsuddannelser, kulturinstitutioner, erhvervsliv og MOVE, som er med til at give dig mulighed for mestring i forskellige arenaer og overføre læringsstrategier, positiv adfærd og succesoplevelser.

Du kan vælge et af følgende linjefag, når du starter på Vestergård10:

SoMe – SoYou

Et valg for dig som har en interesse for kommunikation, identitet, psykologi og mødet mellem mennesker.

Gennem oplæg, workshops, teaterbesøg, film og forskellige slags øvelser får du bl.a. erfaringer med:

• Psykologi og identitet, hvor du vil lære dig selv bedre at kende
    • Sociale mediers anvendelser i forskellige situationer
    • At stå på en scene, hvor du får scenekunstneriske værktøjer
    • Kropssprog, hvor du forsøger at afkode, hvad kroppen afslører, når mennesker iagttages
    • At opbygge en hjemmeside

Linjefaget er for dig, som vil være klogere på sig selv og hvordan du indgår i relationer med andre.

Body Challenge

Et valg for dig, som synes, det er fedt at prøve dig selv af fysisk og mentalt!

Der er fart over feltet, når vi prøver kræfter med:

• wakeboarding
    • er i skoven på mountainbike
    • padeltennis
    • dykning
    • klatrer, skøjter, fægter...

Linjefaget er for dig, som elsker at bruge både kroppen og hovedet gennem udfordrende aktiviteter.

Praktik og proces

Et valg for dig som gerne vil snuse til forskellige brancher.

Med hjælp fra praktiklæreren og UU-vejlederen finder du forskellige praktikpladser, og du skal bl. a arbejde med:

• hvordan du giver et godt førstehåndsindtryk
    • hvordan du skriver en god ansøgning til en praktikplads eller job
    • hvordan du kan bruge dine indtryk fra praktikken til at blive afklaret for din fremadrettede uddannelsesvej

Linjefaget er for dig, som søger at blive mere afklaret for dine ønsker for retning for dit næste skridt på din uddannelsesvej.

Fælles start på skoledagen: Fire dage om ugen starter du dagen med fælles morgenmad og tjek-in sammen med dine nye klassekammerater og lærere.

Fællesskabende aktiviteter: Den første torsdag i hver måned er vi sammen på tværs af linjefag og klasse. Vi tager for eksempel på ture ud af huset, laver mad sammen eller får besøg af interessante gæsteundervisere.

Kontaktlærertime: I denne time har du mulighed for individuelle og gruppesamtaler med fokus på personlig, social og faglig udvikling, der styrker din vej mod at blive uddannelsesparat.

Her har vi samlet nogle af de vigtigste ting.

Sidst opdateret: 6. december 2023