Gå til hovedindhold

FOKUSSKOLEN

Fokusskolen er et social- og specialpædagogisk tilbud indenfor PPR. Et særligt tilrettelagt specialklassetilbud til 8-10. klasse. Vi tilbyder kortere skoledage, fagpakke i dansk, matematik og engelsk med mulighed for udvidelse, mulighed for praktik, ungdomsarbejde, socialtræning og andre kreative aktiviteter i løbet af ugen.

Indhold

    I samarbejde med PPR tilbyder vi elever at blive en del af juniormesterlæreordningen. Juniormesterlæreordningen betyder, at eleverne kan nøjes med fagene dansk og matematik samt en koordineret og støttet praktik fra skolen.

    Praktikformerne kan være alt fra regulær erhvervspraktik, ungdomsarbejde, strukturerede forløb på skolen, turdage ud af huset, kreative aktiviteter som madlavning, maling/tegning, sport, teambuilding, virksomhedsbesøg, kulturelle oplevelser, biografture, Unge Centret m.m.

    Dermed er det IKKE et krav, at eleven er i erhvervspraktik to dage om ugen.  

    Fokusskolen består af et lille team på to fuldtidsansatte lærer- og pædagogiskuddannede voksne.

    Dertil en engelsklærer.

    Vi har over 10 år haft fornøjelsen af at skabe nye skoleoplevelser for elever.

    Vi har stor erfaring med at etablere praktikpladser og skabe sammenhæng mellem skole og praktik.

    Derudover har vi erfaring med angstproblematikker, svær skolevægring og har et tæt samarbejde med mange forskellige professionelle aktører. 

    Skemaet er bygget op således, at to dage om ugen er uden fagundervisning. 

    Hver elev får sin egen handleplan, hvor vi i samarbejde med forældre og andre relevante professionelle planlægger, om eleven skal i praktik/ungdomsarbejde eller være på skolen.

    De resterende tre dage undervises der i dansk, matematik og engelsk. Engelsk er et tilvalg for den enkelte elev.  

     

     

    Eksempel 1: 

    Elev x vælger juniormesterlære og ønsker praktik to dage om ugen. Eleven ønsker endvidere, at han/hun kun vil have dansk og matematik.  

    Eksempel 1
    Skema eksempel 1
    Eksempel 2: 

    Elev x vælger juniormesterlære og ønsker aktivitets-/turdag i stedet for erhvervspraktik to dage om ugen.

    Eleven ønsker endvidere dansk, matematik og engelsk 

    Eksempel 2
    Skema eksempel 2

     

    Fokusskolen sigter didaktisk på at adskille sig fra den “klassiske” specialklasse.

    Der er fokus på at have fælles klasseundervisning, så eleverne oplever sig som en del af et socialt og fagligt fællesskab. Intentionen er yderligere at lette overgangen fra Fokusskolen til ungdomsuddannelse ved, at eleverne gennem deres tid vænnes til at deltage i klasserum og en undervisning, der deler træk med undervisningen på deres kommende ungdomsuddannelse. 

    Undervisningen er inddelt i fem dele, som går på tværs af fagene.

    Alle fag indeholder en indflyvning, hvor eleverne arbejder kendt stof. Indflyvning har til formål at starte undervisningen i lav arousel.

    Hvis en elev har oplevet frustrationer om morgen, i frikvarteret osv. er indflyvningen en mulighed for eleven at finde ro i kendt struktur. Derudover benyttes tjek ind i skalering af farver, hvor elever og lærere tjekker ind i begyndelsen af lektionen.

    Her kan eleven angive ved hjælp af en brik, hvor de oplever sig selv. Her er også mulighed for at vise, at man har behov for at tale med en voksen.

    Tredje del består af en gennemgang af sidste undervisningsgang. Her repeteres indholdet og arbejdsopgaverne. 

    Bagefter introduceres eleverne til dagens opgaver. Dernæst påbegyndes arbejdet. Her har eleverne mulighed for at arbejde i forskellige rum.

    Alle opgaver bliver visuelt illustreret af en time-timer, som angiver arbejdslængden. Derudover har eleverne mulighed for at afholde pauser med aftale fra de professionelle. 

    🏫 Optagelse på FOKUSSKOLEN

    Trin-for-trin guide til, hvordan man søger om optagelse – og hvad der sker undervejs i processen.


    🔍 Før du søger

    Inden en ansøgning kan sendes, skal følgende ske:

    1. Specialcentermøde
      Elevens udfordringer og behov drøftes på et møde på den nuværende skole.
      Deltagere: skolens specialcenter og psykolog fra PPR.
      → Der skrives et referat.

    2. Vurdering og kontakt
      Hvis FOKUSSKOLEN vurderes som en mulighed:

      • Skolelederen kontakter elev og forældre.
      • Med deres accept kontaktes FOKUSSKOLEN.
    3. Besøg på FOKUSSKOLEN
      Eleven og forældre inviteres til en rundvisning og samtale.
      → Hvis der er et godt match, går processen videre.


    📝 Ansøgning

    Skolelederen udarbejder ansøgningen sammen med UU-vejleder – og med samtykke fra elev og forældre.

    Ansøgningen skal indeholde:

    • ✅ Udfyldt ansøgningsskema (findes på FOKUSSKOLENs hjemmeside)
    • ✍️ Motiveret ansøgning fra eleven selv
    • 📝 Referat fra specialcentermødet
    • 🧾 Udtalelse fra skolen (fagligt, socialt, trivsel)
    • 📄 Aktuel elevplan
    • 📊 Fraværsstatistik
    • 🛠️ Dokumentation for praktik (eller plan for praktik)

    Send ansøgningen til:
    📧 ppr@mbu.aarhus.dk
    Emnefelt: Ansøgning til Fokusskolen


    🧭 Optagelsessamtale

    Efter ansøgningen:

    • Der afholdes en samtale med:
      • Eleven og forældre
      • Skoleleder fra afgivende skole
      • FOKUSSKOLENs ledelse
      • Evt. PPR-psykolog

    Formål:
    At vurdere om eleven vil få udbytte af et forløb – og afstemme forventninger.


    ✅ Vurdering og svar

    • PPR vurderer, om eleven er i målgruppen.
    • Hvis nødvendigt, kan der indhentes yderligere oplysninger.
    • PPR godkender og sender svar til skole og FOKUSSKOLEN.

    📬 Optagelse

    Hvis eleven optages, sender FOKUSSKOLEN et optagelsesbrev til eleven og forældrene.

    Sidst opdateret: 19. juni 2025